söndag 20 juli 2008

En bok, en kopp te och katten i knäet

medan regnet smattrar på taket — vad kan man mer begära?
Har kastat alla måsten överbord och ägnar mig åt Maisie Dobbs. Nu på engelska — jag gnällde över översättningen när jag lämnade tillbaka de två första böckerna i serien, så bibban fixade fyra av dem i originaltappning. Vilken skillnad! Jag vet att det är svårt att översätta anglicismer på ett övertygande sätt — för att inte tala om att få till cockney men det är trots allt vad man måste begära av en skicklig översättare. Jag skulle inte kunna göra det bättre själv — men så är jag inte heller översättare.
Böckerna är charmiga och en aning annorlunda än andra böcker i genren. Perfekt sommarläsning. Vill inte avslöja mer, det skulle förstöra nöjet för dem som ännu inte läst dem men avser att göra så.


Det är så bra med biblioteksböcker i synnerhet fjärrlån — de måste ju läsas före ett visst datum på så sätt får jag inte så dåligt samvete när jag lämnar dammtussarna och ogräset i fred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar