torsdag 5 juni 2008

Det blir inte alltid som man tänkt

Har inte rört min svenska bokhög. Låneböcker som snart ska tillbaka har fått mig på andra tankar.
Började med Jill Paton Walsh, först hennes fortsättning på Dorothy Sayers böcker om Lord Peter och Harriet Vane, "A Presumption of Death". Nu är det ett tag se'n jag läste Sayers och jag har svårt att jämföra utan att plocka fram de böckerna. Jag som inte är någon deckar fantast tycker om den här sortens böcker där människorna och deras tankar får stort utrymme, liksom den skildrar miljön och tiden på ett trovärdigt sätt. Min enda invändning — som egentligen inte är en invändning — är att jag lite väl tidigt visste vem som var skyldig. Det tror jag aldrig har hänt mig när jag läst Sayers böcker. Se'n fortsatte jag med "The Bad Quarto" av samma författare, det är vad de kallar "An Imogen Quy mystery". Jag har läst en av dessa tidigare "The Wyndham Case" vilken jag uppskattade av tidigare nämnda skäl. En annan anledning till att jag gillar Walsh böcker är nog det långsamma tempot — en bok får gärna vara snudd på stillastående.

För en tid se'n rekommenderade en e-vän författaren Dorothy Emily Stevenson, en skotsk författare och faktiskt släkt med R. L. Stevenson. Hon var en produktiv författare men tyvärr går det bara att få tag på två av hennes böcker i Sverige. Det är två av böckerna om Miss Buncle. Just nu läser jag "The Two Mrs. Abbotts" från 1943. Precis som "A Presumption of Death" utspelar den sig under kriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar