söndag 13 februari 2011

Ett Gutenbergsfynd

It is a January night.

". . . . . . . Enclosed
From Chaos and the inroad of Darkness old,"

we sit with our book before the fire. Outside in the night ghostly shapes pass by, ghostly faces press against the window, and at the corners of the house ghostly voices pause for parley, muttering thickly through the swirl and smother of the snow. Inside burns the fire, kindling into glorious pink and white peonies on the nearest wall and glowing warm and sweet on her face as she reads. The children are in bed. She is reading aloud to me:

En mer passande lektyr går väl knappast hitta just nu.
Grinigheten rinner av mig när jag läser “The Hills of Hingham” från 1916 av Dallas Lore Sharp. Vem som gjort illustrationerna framgår inte.
Enligt både böcker jag rådfrågat, och Wikipedia var han på sin tid en mycket populär författare, främst av böcker om fåglar och smådjur i sin omgivning. Gutenberg har bara två av hans böcker, men jag tror att man kan hitta några fler på nätet.

Ett av kapitlen handlar om frökataloger, och jag tror att det är många av oss som känner igen sig i författarens, nästan besatthet av att läsa om alla frön och drömma om en prunkande trädgård.
Kommer att tänka på en av mina favoritförfattare, E. B. White, som jag talat om tidigare.

6 kommentarer:

  1. Mmmmm, låter som mumma:). Fortsätt läsa och ha det mysigt!

    Karin

    SvaraRadera
  2. Efter att ha sett ett avsnitt av den moderna varianten av Sherlock på TV (datorer och mobiltelefoner för hela slanten) känns det bra att kura ihop sig i soffhörnet med en bok och en spinnande katt i knät.

    SvaraRadera
  3. Aha, jag tror jag förstår...
    Inte förrän nu har jag fattat att det är också är din blogg. KUL! Har läst om Anneöversättningen, men inte kommenterat eftersom jag är lite feg med att kommentera när jag inte känner bloggaren.
    Den här boken ska jag titta på när jag kommer hem (är i Stockholm just nu, Göran fyller 60).
    Skönt att det finns böcker mot grinighet!

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Dagen har inte haft några läsluckor än - men nu brinner brasan och jag ska ta'et piano.

    Olgakatt,
    Har hört talas om den Sherlock, och har inga planer på att se den. Överhuvudtaget aktar jag mig noga för att se sådant jag läst - mina inre bilder är alltid bättre.
    Bok, katt och brasa är en oslagbar kombination - och te naturligtvis, fast mitt är slut.

    Ingalill,
    du tänker mycket när du tänker - men du tänker långsamt?
    Så nu när du vet att det är jag som håller i bloggen förväntar jag mig MASSOR med kommentarer!
    Ha det så gott!

    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Håller med - filmade böcker är en styggelse!
    Men dessa Sherlockfilmer har INGENTING med Conan Doyle att göra.

    Hörde på radion häromdagen att man nu gjort film av Rapunzel-sagan och kallar den Trassel! Huh!

    SvaraRadera
  6. Jag fattar inte varför man inte gör helt nya filmer och program, istället för att klåfingrigt sno namn och delar av klassiker. Fantasilöst!

    Snubblade över en blogg, där bloggerskan gillade den här moderne Sherlock mycket.
    Margaretha

    SvaraRadera