tisdag 20 maj 2008

Överst i min boktrave

I en av mina travar borde jag kanske tillägga, i en av de svenska travarna för att vara mer exakt. Den nyaste boken som jag ser fram emot att läsa är Beata Arnborgs "Professor Vivi — den sagolika botanisten". Ända se'n jag som tonåring läste "Vivis resa" av Vivi Laurent har hon intresserat mig. Vid en omläsning av "Vivis resa" i vuxen ålder såg jag kanske boken med andra ögon — den är ju typisk för sin tid en bitvis andlös hurtighet som kan vara irriterande. Ändå förmår den att fånga mig — möjligtvis för att jag varit på många av de ställen som hon skriver om även om det var långt senare. Medan jag har lite svårt för "Amerikanskt" av Ester Blenda Nordström — jargongen är för käck och dessutom har den rasistiska drag.

bibban hittade jag en bok av Göran Greider som jag än så länge bara läst ett kapitel i: "Allt jag tänker på när jag hör Vivaldi — 22 texter om klassisk musik".

Den tredje hittade jag i bokhyllan häromdagen "Löjliga familjerna" av Staffan Björck. Misstänker att den kanske åker tillbaka i bokhyllan eftersom biblioteksböckerna har förkörsrätt. Och med tanke på att jag varje dag när jag klarat av alla måsten i regel är för trött för att läsa så vete 17 när jag betat av ens de allra översta böckerna i mina travar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar